Červen 2016

V Oslu vyšli lidé do ulic demonstrovat proti Barnevernetu

11. června 2016 v 18:34 | Koutný
Ano v Norsku nás to trápí. Ale co si budeme nalhávat, vždyť u nás to o moc lepší není. Armáda sociálních pracovnic z toho má živnost. Místo toho, aby nemluvně dostali k adopci bezdětní manželé, kteří o to řadu let žádají, tak dítě jde napřed do kojeneckého ústavu, pak do děcáku, kde má odbornou péči. Výsledkem této péče je, že 16 tiletá holka z DDM Dagmar si neumí uvaři ani čaj, ona jen ví, že je třeba zmáčknout knoflík u automatu. Měl jsem v modelářském kroužku u Salesiánů tři hochy z DDM Dagmar, větší sprosťáky a debily jsem nezažil, již na začátku mi ředitel páter Pavel řekl, že ti hoši nemají základní náviky z rodiny a jejich chování je hrozné, proto mi dá na pedagogickou pomoc pátera Josefa...
Jeden z těch hochů se snažil a docela úspěšně létal na několika soutěžích, ale potřeboval, aby se stále kolem něho a o něho starali alespoň dva lidé, hlavně však to byl otřesný lhář. Více jak 50% těchto dětí po opuštění ústavu končí jako kriminálníci !!!

Větrná OPENSCALE 2016

6. června 2016 v 20:43 | Koutný
Větrná OPENSCALE 2016
Předpovědi počasí již týden předem slibovaly na sobotu 28.5. polojasno, slabý vítr 1-3 m/s, kdežto na neděli bouřky a vítr 7 s nárazy až 11 m/s, kdy i vrány mají chodit pěšky. Pořadatel velmi rozumně upustil od přísného létání po oba dny na kola a vyhlásil volné létání. Přijeli hoši z Ostravy, ze Zábřehu, ze Zlína, z Kroměříže z Tišnova, Kuřimi a nejsilnější parta domácích Brňáků, včetně sedmi žáků. Po deseti letech jsme si pokecali s Dušanem Sedlárem z Trnavy a po čtyřiceti letech zavzpomínali na reprezentaci ve wakefieldech s Jánem Kuchtou z Pezinoku. Chyběli hoši z Prahy.
Bodování 24 minimaket 1/20 dle nových pravidel (návrh ing. Alferym) začalo v 10h. Přestože úkoly byly rozděleny mezi dva týmy a vrchního přeměřovače Vlasty Šimka, tak se toto protáhlo až do 14 h 30 min. Tato pravidla velmi často určují, že počty bodů nejsou pro jednotlivé položky taxativní, ale závisí na posouzení jednotlivými bodovači a tak se stalo, že celkové body u některých dvacetinek se od minulých soutěží lišily až o 30%. Mezitím 7 chlapců z modelářských kroužků vedených L. Koutným přineslo své nové modely - většinou to jsou old-timery Liliput a Bobík a tyto byly postupně za krásného počasí a slabého větru úspěšně zalétány, létaly tak dobře, že je chlapci museli hledat až za letištěm v poli pšenice.
Letová část byla zahájena v 15 h. Tradičně soutěžní létání zahájil Luboš Koutný s maličkým racerem Mr. Smoothie, který si hned po startu našel silný stoupák, výška přes 100m, čas 96s a následné hledání ve vysoké trávě cca 500m od místa startu. Následoval hned start ze země, ale do klesáku, čas jen málo přes 40s, druhý let ze země byl již výborný 59s. Velmi dobře létal favorizovaný Tonda Alfery, i Petr Kolář a Jirka Doležal, ostatní se střídavými úspěchy zápasili se sílícím větrem a velkou turbulencí typickou pro jihovýchodní proudění za blízkými kopci.
Větší a přemotorované old-timery seniorů ale úspěšně létaly svá maxima, velmi úspěšní však také byli i žáci, létající s Bobíky a Liliputy. Vítězem mezi žáky se stal Jan Janda, druhý byl Tom Černý a třetí jeho mladší bratr David, všichni s Bobíky (tito chlapci chodí do kroužku teprve první rok). Smůlu měl Lukáš Lang, kterému jeho Liliput ulétl. K večeru vítr postupně slábl a tak se konalo FLY OFF kategorie BV-1 old-timerů seniorů : 1. Vlastmil Šimek, 2. Adam Jakeš, 3. Lubomír Koutný. V kategorie BV min zvítězil také Vlastimil Šimek, druhý byl Jiří Doležel, když pořadí prvních dvou určilo až další FLY OFF, třetí Lubomír Koutný.
Po sedmé hodině se zatáhlo a vítr se pak zcela utišil a to byla příležitost pro odlétání FLY OFF Schneiderova poháru hydroplánů. K prvnímu společnému startu nastoupili: hlavní favorit Tonda Alfery s dvouplošným Curtissem, Adam Jakeš s BV-min Deperdussimem, Jirka Doležel s tandemovou Savoiu SM-65 a Luboš Koutný s Bernardem H.V.220. Povedlo se, hromadný start, nádherné lety do velké výšky ve slabé termice, první přistává tandemová SM-65 a v soutěži skončila, druhý Deperdussin, pak Curtiss a nakonec H.V. 220. Zdálo se, že Alferyho Curtiss má větší rezervy v počtu otáček, které může natočit, asi to byla pravda a na tvrdo natočený Curtiss šel pak nahrbený do vysoké trávy pár metrů před startovní čárou, to se u hydroplánů občas stává, když moment dvojice sil (velký tah vrtule a odpor plováků) silně potlačí model, je li model takto choulostivý, pak je třeba startovat strmě vzhůru, aby se model příliš neurychlil a odpor plováků jej nesklopil dolů. Po minutě přistává Deperdussin a o 10 vteřin později H.V. 220. Následuje rozlet dvou nejlepších, H.V. 220 má velkou výšku, ale za letu lehce pohupuje, Deperdussin je o dvě patra níže, hezky stabilně krouží a klesá dolů. Zdá se, že je rozhodnuto, ale pak když je Deperdussin pár metrů nad zemí, tak se to stalo : H.V. 220 po zhoupnutí ve výšce přešel z levé zatáčky do pravé klesavé spirály a přistál pár vteřin před Deperdussinem. Vítězem je Aleš Jakeš a přijímá gratulace. Přítomní se shodují, že to byl zlatý hřeb celé soutěže. Ano, společné starty mají neopakovatelnou atmosféru.
Několik minut po přistání posledního modelu přišla bouřka a celou noc pršelo, neděle byla podle předpovědi větrná, ráno po východu slunce sice bylo chvíli bezvětří, ale pak s to rozfoukalo. Ještě v 9h se dalo létat vítr asi 4 m/s který však sílil. V 11h se létání ukončilo a tak se všichni sešli až v 13 h na vyhlášení výsledků a předání cen. Že v hlavní soutěži dvacetinek zvítězí Tonda Alfery o tom nikdo nepochyboval, jeho modely jsou perfektní, mají nejvyšší body ze statiky a Tonda umí dobře takticky létat, značným překvapením však byl fakt, že i přes velmi nízký bodový zisk ze statiky, stačily maximální letové body Luboše Koutného na druhé místo, třetí pak byl Dušan Garba. V soutěži dvacetinek modelů z První světové války opět zvítězil Tonda Alfery před Petrem Kolářem a Jirkou Doleželem. První tři v každé kategorii obdrželi diplomy, poháry a věcné ceny. Velké nadšení pak vyzařovalo jak z úspěšných žáků z kroužků v Lužánkách i z Bystroušky, kteří byli na své první velké soutěži, tak i z jejich pyšných rodičů.
Nezbývá než poděkovat řediteli soutěže, všem obětavým bodovačům, časoměřičům, sponzorům, aeroklubu Medlánky, vedení restaurace U Křivé vrtule i Svatému Petrovi, který umožnil, aby se soutěž mohla odlétat.
L. Koutný