Letouny CASA

14. července 2012 v 9:24 | Koutný
Celý národ je svědkem nechutné komedie v parlamentu, kde se licituje o zbavení poslanecké imunity místopředsedkyně V. Parkanové, protože údajně zavinila škodu přes 600 milionů Kč při nákupu letounů CASA pro naši armádu. Policie která ji obvinila vychází z faktu, že si jako ministryně obrany nenechala udělat znalecký posudek na cenu letounu
Takže celá šaškárna ji neviní z toho, že jako ministryně byla naprosto neschopná a pro armádu se za cca 5 miliard nakoupila naprosto nepoužitelná letadla, ale jen za to, že nebyl znalecký posudek na cenu. Ministr Kalousek tvrdí, že ten znalecký posudek nepotřebovala.
Když si rodina bude chtít kupovat nové auto, tak si napřed dobře rozmyslí, k čemu je bude používat. Je li to majitel větší stavební firmy a potřebuje to auto na převoz těžkých stavebních materiálů, pak si pořídí náklaďák, něco jako TATRA 138.
Pokud je to malý živnostník, pak bude vhodný malý třeba Ford Transit, nebo i maličký picab. Má li to být rodinný vůz a víme, že benzín je drahý a mám 3 děti, pak bych asi koupil Citroen Xara (Picaso), který i když je malý, má velký vnitřní prostor a jezdí za 4,5 l/100 km nafty. Ano tak se rozhoduje dobrý hospodář, to proto, že se jedná o jeho peníze, ví co potřebuje a kolik do toho může investovat.
Ovšem armáda ČR se chová zcela jinak. Před dvaceti roky se vedly velké debaty jaké nadzvukové stíhačka se koupí pro naše letectvo. Byli zde politici (jako Žantovský), kteří jistě "naprosto nezištně" se nechali vyvést v F-18 a pak před TV kamerami žvanili, že nejsme tak bohatí, abychom kupovali laciné věci. A ta F-18 rozhodně laciná nebyla, co kus to 40 milionů dolarů (v kongrasu USA byl dotaz, proč jen obyčejný žebřík pro nástup pilota do kabiny stojí 85 000 USD, byl dražší, než stejná váha zlata). Tento letoun je "jako dělaný pro ČR", má přistávací hák a zařízení pro katapult na letadlové lodě a také 350 kg speciálního nátěru proti mořské vodě. Takže by to chtělo jen k tomu přikoupit tu jednu letadlovou loď tu postavit na Mušovský rybník a plašit tam kormorány, jinak je to letadlo pro nás na prd !
Ano pro válku v Evropě je velmi vhodný Gripen, malý letoun nejmodernější koncepce 4. generace s možností zabudování vektorování tahu a při tom cena oproti F-18 je poloviční. Na rozdíl od amerického letounu je v bojových podmínkách na jeho údržbu třeba jen 4 hodin za den a 14 hodin může plnit bojové úkoly (zbytek času je na přezbrojení a tankování), u amerického stroje je to téměř naopak, většinu času je třeba na údržbu.
Ve hře však byla ještě i jiná možnost, koupit nejlepší stíhací letoun na světě Su-27 a pro nás mohl být zadarmo, byla by to splátka starý dluhů SSSR, ovšem to politici odmítli (údajná závislost na dodávkách náhradních dílů z Ruska, ale u vrtulníků Mi-24 jim to nevadí).
A nyní se na to podívejme z druhé strany : jaká jsou bezpečnostní rizika ČR na 20 let dopředu ? Naše republika je obklopena státy, které jsou členy NATO a jedním maličkým neutrálním Rakouskem. Takže riziko války a napadení ze strany sousedů je nulové. Existovala snad rizika nekontrolované migrace přes zelenou hranici, ale na kontrolu by stačilo motorové rogalo za 50 000 Kč a ne F-18 za 40 milionů USD, ovšem pak by plat pilota nemusel být 100 000, ale stačilo by úplně 25 000, ovšem při tomto úhlu pohledu by se také mohly přepočítat platy generálů a lidí na ministerstvu obrany. Takže již začíná být jasné proč musíme nakupovat drahé a zbytečné hračky. Ovšem samotná armáda by to neprosadila nebýt politiků. U nákupu vojenské techniky z USA bývá obvyklá provize pro toho politika, nebo politiky, co o nákupu rozhodují 2-5% z celkové ceny kontraktu. Někdy to jde na osobní konto politika, jindy na konto partaje ( v případě nákupu F-104G to bylo napřed to první - konto F. Strausse, až vypukl skandál, tak se to přesunulo na volební fond partaje).
A vraťme se nyní k letounům CASA. Armáda ČR tvrdila, že místo dosluhujících transportních letounů An-26 potřebuje nové stroje, schopné dopravovat vojáky a jejich techniku na vojenské mise, jako je Afganistán. Pro takové úkoly je vhodný již 50 let starý americký C-130 Herkules, nebo i starší, či nové ruské letouny Antonov. Ovšem armáda začalo koketovat s nabídkami španělské firmy CASA a italským letounem Sparta, při čemž žádný s těchto dvou nesplňoval požadavky na dolet s plným nákladem a měl být hned od počátku z výběrového řízení vyřazen. Ovšem ve hře jsou opět obrovské provize a tak náměstek a pozdějši ministr Barták nasadili veškeré páky na prosazení CASA a to i přes odpor pilotů od transportní letky, kteří tomu rozumí a mají s tím létat. Nutno říci, že ty Antonovy jsme opět mohli mít jako splátku za dluhy SSSR, tedy pro státní kasu zadarmo !
Pikantní je podívat se opět na skutečnou potřebu armády. Zakládací listina NATO říká, že tato aliance je určena na společnou obranu členských západních států v Evropě proti útoku z venčí (tehdy rozuměno z SSSR a jeho satelitů). Ano, jednoznačně tedy jen v Evropě. Nato nemá co dělat ani při akcích v Jugoslávii, Kosovu atd. , tím spíše ne v nějakém asijském Afganistánu !
Diskuze o ceně obvyklé, či přiměřené jsou jen zastíracím manévrem. Celý letoun v civilním provedení má jasnou cenu,
další doplnění avioniky se dá snadno ocenit, vojenské vybavení pro ochranu proti raketám země/vzduch lze také získat z různých zdrojů (poptávkové řízení od více dodavatelů), navíc to sehnané Omnipolem dodnes nefunguje.....!

Ještě moje vlastní zkušenost s jinou zakázkou ze Španělska. Někdy v devadesátých letech, před dokončením Hydrokraku na Slovnaftu, který dodával KSB (subdodávky jako armatury byly vždy od renomovaných světových firem s dlouholetými referencemi), se na nějaké konferenci seznámil tehdejší technický ředitel KSB ing. Jelínek s nějakým mnažerem španělské armaturky. Slovo dalo slovo a náš ředitel Jelínek "naprosto nezištně" nařídil, změnit subdodavatele armatur na ty Španěly s odůvodněním, že budou lacinější. A stalo se. Hydrokrak byl dokončený, proběhl zkušební provoz a krátce na to jedna z největších armatur vybuchla. KSB musela pak Slovnaftu zaplatit ohromné penále za ztráty ve výrobě. Tato armatura a celý obchod je v KSB známý pod názvem Španělský ventil !


Pokračování : 17.7.
To je dnes nový článek na novinkách. Reakce čtenářů je taková, že Kalousek je nyní na řadě a má to spočítáno.
Zdá se, že většina autorů příspěvků nepochopila o co jde.
Hlavní svědek proti Parkanové bym zatčený pro mravnostní delikt. Před tím již mu byla odejmuta bezpečnostní prověrka a Nečas se o něm vyjádřil tak, jak se vyjádřil.
Jinými slovy, pokud se najde někdo ochotný svědčit o korupci na nejvyšších státních postech, tak ho ta mafiánská svoloč okamžitě zlikviduje. I kdyby se nějaký soud s Parkanovou konal (o čemž pochybuji), tak o něm prohlásí, že je to nevěrohodný svědek ! A o to zde jde.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama