Červen 2012

OPENSCALE 2012

29. června 2012 v 9:53 | Koutný
OPENSCALE 2012
Přípravy na 20. ročník OPENSCALE byly veliké, skoro každý se chtěl pochlubit svým novým výtvorem, bohužel počasí posledních tří týdnů před soutěží se silnými větry neumožnilo tyto výtvory pořádně zalétat, dokonce některé z nich ještě nebyly vůbec ve vzduchu. Také předpověď na poslední květnový víkend slibovala vítr. Hlavní pořadatel, který bydlí v Brně 55 let, však ví, že zde před frontou skoro vždy dojde k otáčení směru větru a mezi tím i k jeho uklidnění, takže na internetu slíbil na neděli dobré modelářské počasí.
V sobotu v pravé poledne bylo zahájeno statické bodování 32 dvacetinek a 14 minimaket na CO2. Další minimakety zůstaly v kufrech aut, mezi nimi 8 hydroplánů určených pro FLY OFF Schneiderova poháru a 7 minimaket old-timerů BV-min. Letová část měla být zahájena prvním kolem v 15 hodin. Po vyhodnocení počasí však na briefingu padlo rozhodnutí, že létání na kola se ruší, k večeru sice vítr má zeslábnout, ale téměř všichni řekli, že soutěžní lety budou dělat až v neděli, kdy se začne létat již od 7 hodin. Pouze Dušan Garba, který měl na neděli naplánované zedníky na opravu chalupy hrdinně bojoval se svými parádními dvacetinkami v silném větru. Když konečně vítr trochu zeslábl, tak ostatní začali zalétávat své nové výtvory, mezi ně patřily i moc pěkné hydroplány, asi největší obdiv budil Alferyho malý dvouplošný plovákový Curtiss R2C-2 a Křivkův Sopwith Tabloid. Také hlavní pořadatel Luboš Koutný zkoušel zalétat zcela nový Bernard H.V. 220, tato dvacetinka je však velmi choulostivá a zpočátku naprosto odmítala létat, po velkém úsilí si trochu dala říci, odmítla však přistávat do měkkého obilí a dlouhým letem si to namířila nad asfaltovou plochu pro RC modely, konec motoru byl provázen střemhlavým letem, jeho vybrání těsně na plochu a jemné přistání s doběhem na nizoučké travičce sice bralo dech, ale vedlo k rozhodnutí vzít do soutěže osvědčeného Borela. Nádherné lety se svou Avií B-135 na CO2 předváděl Petr Kolář především v tréninku, ty soutěžní pak byly o dost kratší.
Večerní AIRFIELD PARTY se konala v restauraci U Křivé vrtule, díky ochotě personálu jsme byli puštěni do kuchyně, kde proběhl workshop na téma rychlá výroba háčků z roztaveného polyetylenu (z obalů od FUJI filmů) nad plynovým sporákem. Pak se prohlíželo album s fotkami hlavně z prvního ročníku Trnavské První světové (r. 1970) a následovalo promítání cca 400 fotek z téměř padesátileté historie minimaket a na něj pak diskuze na nejrůznější témata.
Nedělní ráno na Medlánkách přivítalo soutěžící modrou oblohou, bezvětřím a velkou rosou. Hned první soutěžní let byl start zcela nové dvacetinky německého stratosférického stíhacího letounu Messerschmitt Bf-109H1 Luboše Koutného, čekalo se na přípravu "ranveje" a pak následoval divoký start s nebezpečně nízkými průlety a zachycením ve vysoké trávě ještě před uplynutím času pro opravu, následovala malá úprava seřízení a druhý pokus byl již naprosto perfektní : krásný start, hezké velmi dlouhé stoupání do výšky přes 100 a pak naštěstí lehké pohupování, které vyvedlo dvacetinku ze stoupavého proudu, dokonalá kamufláž pak komplikovala dohledání ve vysoké trávě, nicméně za čtvrt hodiny následoval let z ruky, bez podvozku kdy dosažená výška byla snad ještě větší, dvě maxima zaručovala pozici mezi třemi nejlepšími. Není bez zajímavosti, že žák Viktor Grim vždy současně s Bf-109H1 startoval se svým malým jednoduchým old-timerem Liliput a využil tentýž stoupák pro dosažení dvou maxim, to třetí pak zaletěl na vlastní rozum a zvítězil v soutěži o Petříkův pohár. Hlavním favoritem v kategorii dvacetinek je již druhou sezónu Tonda Alfery se svou P-39 Airacobra, předvedl již tradičně perfektní lety a zdálo se, že díky o dva body vyšší statice má vítězství jisté (málo kdo, mimo časoměřiče však věděl, že do maxima vždy nějaká ta vteřina chyběla). Parádně také zalétal Petr Mikulášek se svým starším Me-209 a Petr Onemichl s Jak-3R.
FLY OFF Schneiderova poháru bylo od začátku velmi zajímavé, bohužel Viktor Grim strhl jediný svazek na který jeho peanut Pegna Pc.1 výborně létal a s novým silným pak let nezvládl, postupně v dalších kolech vypadávali další, až zůstali tři s nejstabilnějšími výkony, nejdelší lety stabilně předváděl Koutného Borel, ale Alferyho Curtiss měl jistě velké reservy v tom, Kolik Tonda natočí do gumy na rozhodující let. A stalo se - favorit, chtěl využít tyto reservy na maximum, strhl gumu,poškodil výplet a odstoupil z finále. Takže to se konalo za účasti skromného Toníka Křižky s jeho novým Tabloidem a osvědčeného Koutného Borela, ten byl natočený na 150 % otáček oproti předchozím letům, měl to být rekordní let, ale nebyl, v mírné turbulenci nadupaný Borel nezvládl start a po pár metrech skončil ve vysoké trávě. Historie se tak trochu opakuje, stejně jako v Monaku 1914 zvítězil i zde podceňovaný malý dvouplošník Sopwith Tabloid a všichni to skromnému Toníkovi přáli.
Čtyři soutěžící v BV-min měli samá maxima a postoupili do FLY OFF, tam měl nejdelší let D.H. Puss Moth Vlastíka Šimka, druhý byl Adam Jakeš s Renardem a třetí Honza Vodička s Taylorcatem - všichni s hornoplošníky, čtvrté místo pak zbylo na Koutného plnoplošnou stíhačku Mig- 3.
Podobně i pořadí dopadlo v FLY OFF kategorii old-timerů BV-1,3 kde zvítězil opět Vlastík Šimem s MLL-301 před Mirkem Vaňkem s Kosem a žákem Viktorem Grimem s Liliputem, čtvrtý pak byl Adam Jakeš s Letnou. Honza Vodička v této kategorii kupodivu nelétal, zato jako mediální hvězda dával interview pro místní tisk.
V minimaketách s motory na CO2 a elektro zvítězil Petr Faitl se starým Rapidem, před Pavlem Sráníkem, který předělal svou nádhernou dvacetinku He-112 na CO2 , třetí pak byl Michal Křepelka s moc pěkným Siemensem EI, Petr Kolář s výbornou Avií B 135 byl čtvrtý - odlétal vše v horších sobotních podmínkách.
Ve velkém stanu restaurace pak na stole tálo 18 krásných pohárů, bylo tam 20 stavebnic minimaket a old-timerů, motor na CO2 Telco, regulátor pro RC minimakety, časovač, guma TAN SS, plastové vrtule a další věcné ceny které osobně předávala starostka městské části Brno- Medlánky mgr. Valentová. Každý žák který dolétal soutěž obdržel stavebnici, za každou kategorii, kterou létal, pro prví tři byly krásné poháry, podobně jako i u seniorů.
Velké poděkování patří všem sponzorům, především pak panu Petříkovi, ÚMČ Brno- Medlánky, firmám IKARA, Raichard-Modelsport, IKARA, RD stav s.r.o a Adamovi Jakešovi (ten nejen že zajišťoval výrobu parádních triček, ale také sponzoroval tyto pro časoměřiče). Mimořádné poděkování pak patří Aeroklubu Brno Medlánky za tradiční vstřícnost, bez které by nebylo možné takovou akci organizovat, vedoucímu a personálu restaurace U Křivé vrtule, řediteli soutěže i všem časoměřičům a bodovačům a nesmíme zapomnět na Svatého Petra, který nám na neděli zařídil nádherné modelářské počasí.
Ing. Lubomír Koutný
hlavní pořadatel