Září 2010

Naše drahé zdravotnictví

30. září 2010 v 17:36 | Koutný

Moje známá pracovala vždy ve zdravotnictví, většinou jako vrchní sestra v nemocnici. Těsně před důchodem chytla ve sprchách plíseň na nohou, což postupně vyléčila,
ale na palci se objevily jisté komplikace. Palec později začal bolet a pod nehtem mokvat. Obvoďačka odmítla použít antibiotika a čtvrt roku jí neúspěšně léčila "plíseň",nakonec ji poslala na kožní, tam jí palec mazali smradlavou černou mastí a stav se zhoršoval.
Pak rozhodli, že je nutné strhnout nehet. Po tomto nesmírně bolestivém a naprosto zbytečném zákroku se stav rychle zhoršoval. Později se zjistilo, že nehet nebyl stržený celý, ale v půli přetržený ! Na místě strženého nehtu se brzy
objevila mokvající kulička velikosti hrachu. Histologie naznala zhoubný nádor. Následovalo nekonečné obíhání odborníků, nakonec hospitalizace na špičkovém zařízení onkologie na Žlutém kopci, kde se v rámci výzkumu spolupracuje s mnoha dalšími světovými onkologickými centry a vzorky tkání se těmto také zasílají k porovnávacím rozborům, což stojí fantastické peníze.
Nicméně výsledek byl takový, jaký mohl předpokládat i úplný laik : první článek palce musí být rychle amputován, tento nádor nelze léčit chemoterapií ani ozařováním, je třeba rychle zamezit tomu, aby se rakovina rozšířila na další orgány.
Napřed bylo na vše dost času, půl roku se plácaly smradlavé masti a nyní se musí spěchat, je strach z prodlení.
Operaci prováděl místní expert a její dokončení pak asi přenechal svému asistentovi, který když využil kůže ze spodku palce k překrytí rány, tak si nevšiml, že tam také zašil zbylou půlku nehtu. Za pár dnů poslali pacientku domů. Zbytek operovaného palce se zanítil a hnisal, po několika týdnech s hnisem z  rány naštěstí vylezla i ona polovina kontaminovaného nehtu !
Když se pan docent z bývalého pracoviště telefonem dotazoval na pooperační stav pacientky, tak jej ošetřující slovenský lékař seřval, že přece musí vědět, že mu žádné informace nedá. Pacientka se jej zeptala, proč tedy podepisovala koho může nemocnice o jejím zdravotním stavu informovat, tento pan docent tam byl uveden jako první !
Tak tedy probíhá péče o pacienta nejen na střediscích, u odborných lékařů, ale i na našem špičkovém zdravotnickém pracovišti. Zkuste si stěžovat a uvidíte jak dopadnete !!!
Při této operaci byly odebrány i uzliny ve slabinách nad operovaným palcem a měla následovat další operace s odběrem dalších uzlin. Po odběru uzlin zpravidla následuje velké otékání nohou a snížení imunity, což se u mé známé také projevilo. Nemůže se vejít do většiny svých bot a velmi často má zanícený nosohltan, což před tím nikdy neměla. Přes varování odborníků pak další operaci s odebíráním uzlin odmítla.

Některé postupy naší moderní medicíny mi mimo plýtvání miliony také připadají jako pouštění žílou, což svého času před pár sto lety byla také moderní vědecká léčebná metoda....

L. Koutný

Korupce

30. září 2010 v 17:35 | Koutný
Nakolik můžeme věřit politikům a předkládaným programům jejich stran ? Před posledními parlamentními volbami všechny politické strany
tvrdily, že chtějí omezit otřesnou korupci .
Všeobecně je známo, že největší korupce je u přidělování státních zakázek. Větší část politiků vstupuje do komunální a hlavně vrcholové politiky s tím, že takto získají ta správná místa na magistrátech velkých měst, nebo na ministerstvech, kde budou rozhodovat o státních zakázkách a takto získají zdroj velkých peněz z provizí, či přímo z korupce. Upřímně řečeno ono mezi tím není podstatného rozdílu, vždy se jedná o uplácení příslušného úředníka dodavatelem !

Uvedu příklad z historie : před vyzbrojením letectva Bundesweru se rozhodovalo, kterou nadzvukovou stíhačku NSR koupí. Ve hře byly především
americké typy Grumman
F-11 Tiger,
Mc Donnell F-101 Voodoo
a Lockheed F-104 Starfighter, britský Saro SR.53 a francouzský MD Mirage.
Právě Mirage nejlépe splňovala požadavky Bundesweru a později se také ukázala, že je z uvedených typů nejlepší, pro všechny odborníky byla jasným favoritem. Nakonec však se vítězem mnohamiliardové zakázky stal Lockheed F-104 Starfighter. Tento letoun sice získal světový rychlostní i výškový rekord ale pro Bundeswerem
požadované úkoly byl naprosto nevhodný. Po doplnění požadované výzbroje byl letoun velmi přetížený, neobratný a jako stíhač v boji téměř nepoužitelný. Navíc následovaly dlouhé série smrtelných havárií, takže letoun si vysloužil jméno LÉTAJÍCÍ RAKEV. Teprve o několik let později vyplula napovrch celá aféra podivného rozhodnutí . Obvyklá provize amerických zbrojovek i civilních firem u takto velkých zakázek činí 2-5% pro toho, kdo o výsledku tendru rozhoduje. Takže tehdejší ministr Strauss shrábl provizi mnoha milionů dolarů . Teprve až se vše řádně rozmázlo v tisku a televizi, tak příslušné peníze převedl ze svého konta do kasy své partaje CDU.
Zasvěceným to může trochu připomínat miniaféru s provizemi za řídící systém a palivo pro jadernou elektrárnu Temelín. Částka za provize od Westinghouse byla řádově podobná. Machinace s dvojí nabídkou této firmy dobře popsala pouze MF DNES (vlastní ji německá firma a poškozenou stranou bylo německo-francouzské konzorcium), ostatní naše "nezávislá media" dojatě mlčela. Pak se objevily narážky na Švýcarské konto. Posléze Miloš Zeman vyhlásil akci ČISTÉ RUCE. Výsledky voleb však byly takové, že nakonec ČSSD a ODS uzavřely OPOZIČNÍ SMLOUVU (její součástí zřejmě bylo i to, že Klaus vysvětlil Zemanovi, že i jeho partaj bude potřebovat peníze a ty od Westinghouse za provize z dalšího paliva se budou ČSSD velmi hodit), takže ruce zůstaly dále špinavé a docela rády se ušpinily
další.
V Brně bylo TV NOVA natočeno jak jistý funkcionář ODS vysvětluje dodavateli velké stavby, že právě jemu musí dát na ruku 1,5 % z celkového finančního objemu zakázky, jinak tuto nedostane, že toto je běžně zavedená praxe a platí pro všechny dodavatele všech staveb. Viděl to celý národ a nic se nikomu nestalo, bere se to jako běžná praxe.
Jistý manažer ŽS mi soukromně vysvětlil, že to jsou oficiální provize, nicméně příslušný úředník na magistrátě musí dostat dalších 7 % z celkového objemu. Navíc v poslední době se snaží toto vyšroubovat na 10 - 15 %, což žádná firma nemůže již utáhnout !!! Ano taková je praxe v Brně. Jinde to není o nic lepší - viz aféra dálniční obchvat Praha-Suchdol.
Pokud politici opravdu chtějí skončit s korupcí v ČR, pak je na to jednoduchý recept. A´t parlament neprodleně přijme nový zákon . Jakékoliv provize u státních zakázek jsou trestným činem. Trestem 10 let nepodmíněně bude bez vyjímek potrestán jak ten, kdo provizi nabízí, tak ten, kdo ji přijímá.

Není to nic nového například ve Švédsku podobný zákon již dávno platí. Takže Gripeny nemohly být pronajaty ČR a úspěšně nabízeny jiným zemím přímo švédskou firmou (ta by nemohla korumpovat příslušné politiky), ale mimo jisté technologie, právě toto bylo důvodem proč vzniklo pro Gripeny švédsko - britské konzorcium.

Diskriminace

30. září 2010 v 17:35 | Koutný
Statistiky zcela jasně říkají, že nejvíce nehod na našich silnicích zaviní řidiči z věkové skupiny 18-25 let (téměř jednu třetinu všech nehod). Naopak u seniorů je počet zaviněných nehod pod průměrem. Naprosto normální by tedy bylo v době, kdy máme celostátní registr pozvat
mladé řidiče a starší s agresivním chováním a opakovanými nehodami na psychotesty, případně tyto zavést ještě před předáním řidičského průkazu u každého nového řidiče.
Skutečnost je však zcela jiná. Senioři po dosáhnutí 60 let musí na povinnou lékařskou prohlídku a tato povinnost je pak později každé 2 roky. Dovolím si popsat jak taková lékařská prohlídka probíhá : řidič senior přijde, sestřička inkasuje 200 Kč doplní jméno na předem orazítkovaný a lékařkou podepsaný formulář a je po prohlídce - tedy jen naprosto formální vybírání peněz od důchodců, kteří při takové prohlídce zpravidla lékařku ani neuvidí. Abych byl přesný, tak při třetí takové "lékařské prohlídce" mi sestřička nechala přečíst pár písmen na kontrolní tabuli a zaplatil jsem 250 Kč. Toto je tedy běžná praxe.
Ale mohu uvést i extra případ, kdy již hodně starý senior se náhodou dostal až k lékařce, která dobře znala jeho velké zdravotní neduhy a potvrzení o způsobilosti k řízení mu odmítla dát. Takže onen senior to zkusil u jiné lékařky a uspěl, pochlubil se u své lékařky a ta okamžitě intervenovala u té druhé a žádala změnu verdiktu. Následovalo obíhání známých a prohlídka u experta - znalce a ten rozhodl, že onen senior řídit může - ovšem stálo to spoustu peněz a o to asi hlavně jde, až na prvním místě !
Naopak velmi dobře znám případ mladíka, dlouhodobě léčeného epileptika, který díky této nemoci dostal modrou knížku a nemusel na vojnu, když jsme létali s halovými modely v Pavilonu Z na výstavišti tak předkládal lékařské potvrzení, že vzhledem ke své nemoci nesmí na žebřík střechy a stírování modelu mu může zajistit v zastoupení jeho kolega. Tento hoch nejen že dostal řidičský průkaz, ale navíc má pilotní i průkaz na rogala.
Takto tedy v praxi vypadá snaha o zvýšení bezpečnosti na silnicích v této zemičce. Naprostý Kocourkov, další šikana a diskriminace seniorů. V sousedním Rakousku to chtěli také zkusit, ale tam je silná organizace důchodců se zastoupením v parlamentu, která takovou diskriminaci nedovolila. Ano, to je jediná cesta, jak se mohou senioři bránit svá práva proti diskriminaci.
Na internetu jsem od známých dostal dvě zajímavé informace o nehorázné diskriminaci :
  1. Zatím-co naprostá většina našich důchodců má pro výpočet důchodů bránu průměrnou částku z platu cca 15 400 Kč
    (ano to jsou platy bez započítání oněch horních deseti tisíc), pak pro výpočet důchodů u Romů (rozuměj u Cikánů, kteří nikdy nepracovali) se bere základní částka 24 500, což prý je současný průměrný plat i s oněmi vysoce nadprůměrnými u horních deseti tisíc. Ano v této zemi se vyplatí nepracovat, krást
    a chodit si pro sociální dávky. Jste-li Cikán pak ještě dostanete větší důchod než lidé, co poctivě celý život pracovali.
  2. Rómská babička, která se stará o vnouče dostává 5000 Kč měsíčně !
    Česká babička, která se stará o vnučku (té odešla z rodiny matka, otec pracuje na směny a bere mizerný plat, o dceru se sám starat nemůže) samozřejmě žádných 5000 Kč měsíčně nedostane!
P.S.
Před penzí jsem na služební cesty jezdil také svým autem, za rok jsem najel 20 000 km, před důchodem jsem si koupil nové auto Škoda Felicie a za třináct let najel pouhých 35 000 km, přesto každé dva roky musím na STK a emise, napřed zaplatím 1100 Kč, při měření emisí mi technik říká : je to jako u nového auta, na STK vše v přádku, ale pak ten technik tvrdí, že blinkry jsou málo oranžové a nabízí výměnu žárovek, souhlasím připlatím, ale netuším, že on při tom zničí přilepení ochranného plexi krytu, pak mi vysvětluje, jak to musím doma pečlivě omýt lihem a přilepit silikonem. Říkám, že když to utrhl, ať to i omyje a přilepí, on že to lepidlo nemá, já také ne. Po příjezdu
domů pak hodinu opravuji to, co mi ten odborník poničil !
Ano na to asi jsou ony povinné STK po dvou letech !!!
L. Koutný
Brno, 25.9.2010