Stíhači v První světové válce

21. září 2009 v 11:06 | Koutný
Na ČT1 je v pondělí večer k vidění další seriál o letectví. První díl v angličtině nazvaný výstižně :
"První psí souboje" naše televize neznámo proč přeložila jako "První krev".
Hlavním protagonistou soubojů stíhačů tentokrát byl německý trojplošník Fokker Dr. I .
Autoři velmi obdivně hodnotily jeho vyjímečné manévrovací schopnosti a svažili se je vysvětlit trojplošným uspořádáním a malým plošným zatížením. Bohužel tyto věcij sou sice nutné, ale naprosto ne dostačující, pro takové manévrovací schopnosti, přesvědčili se o tom stavitelé replik Fokkera Dr. I, vybavených moderními motory. Tyto repliky byl učiněnými kopyty ve srovnání s originálním Fokkerem Dr.I vybaveným původním rotačním motorem Oberusel a velkou vrtulí, ofukojící křidélka.
Ano, prapříčinou vysoké obratnosti Dr. I byl především velký gyroskopický moment rotujícího motoru a velké vrtule, která ofukovala značnou část křidélek v kombinaci s malým momentem setrvačnosti malého, lehkého a kompaktního Dr.I. Myslím, že laikům stačilo říci tohle.
Lidé znalí fyziky a matematiky pak něco ví o součinu vektorů a také jim dojde, že ona fantastická zatáčka byla možná jen na jednu stranu ! Ti, co znají konstrukční fylozofii stíhacích letounů Fokker pak ví, že většina jejich letounů měla výraznou zadní centráž, což na jedné straně výrazně zvyšuje obratnost, na druhé straně zvyšuje nároky na pilotáž, protože letoun je nestabilní.
Možná bylo dobré také říci, že Dr.I byl ve své době nepřekonatelný na vertikále - díky své velké stoupavosti.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama