Říjen 2008

Hromadná doprava

13. října 2008 v 12:23 | Koutný
V Brně máme nové tramvaje. Zvenku vypadají docela pěkně. Vaše nadšení rychle vyprchá, pokud do ní nastoupíte a je tam více lidí, než je míst k sezení. Pokud před vámi někdo stojí a další člověk chce vystoupit, nebo někdo nastupuje, pak se to neobejde bez strkání a zakopávání o nohy sedících cestujících.
Ano, projektant použil stejnou koncepci, jako jeho kolega u tramvají vyráběných v Královopolské strojírně před více jak půl stoletím : sezení na průběžné lavici zády k oknům. Tím však veškerá podobnost končí. Zatím, co v padesátých letech byla ona lavice těsně u stěny a uprostřed dostatek místa pro stojící, tak dnes ten LUMEN, nevím proč, odsadil ony lavice cca 40 cm od stěny s okny, takže pro stojící je minimum místa. Při větším počtu cestujících pak všichni svorně nadávají, který BLB to vymyslel a kteří VOLOVÉ to koupili. Ale, ono je to pochopitelné - ti, co za to můžou, tak ti tramvají nejezdí !
Také by se konečně někdo mohl zamyslet nad tím, zda opravdu potřebujeme tak hrozně těžké tramvaje ve městě. Není zbytečné, aby maximální rychlost byla 70 km/h, aby maximální akcelerace byla taková, že lidé by popadali na zem ? Podíval se někdo z magistrátu, nebo z ekologů na ampérmetr při rozjezdu ??? Ano, původně koupená americká licence byla na těžké předměstské tramvaje - ty jsou vhodné pro dopravu mimo město např. z Košic na Východoslovenské železárny. Ve městě však tyto těžké tramvaje velmi rychle optřebovávají kolejový svršek a ten se v některých zatáčkách mění již každé tři roky!!! Nebylo by lepší používat lehčí typy tramvají jako např. ve Vídni. Inu našim bafuňářům dopravních podniků to nevadí, ono jim to město dotuje, zdraží jízdenky a na své si vždycky přijdou a tak proč by přemýšleli a o něco se snažili...
Zlí jazykové tvrdí, že v Praze tyto zmetky odmítli převzít a tak je šoupli do Brna.

Podobně to u DPM Brno probíhá u autobusů a trolejbusů. Velká část z počtu míst k sezení neodpovídá normě a musí mít výjimku. Některá jsou tak kuriózní, že staršímu člověku při nasedání a vysedání z těchto míst hrozí zlomení nohy.

Vrcholem všeho však je provozování autobusů NEOPLAN na dálkových tratích. Ono jako by nestačilo těch 19 mrtvých, co je zabila utržená střecha po převrácení. U každého obyčejného traktoru musí kabina řidiče vydržet převrácení stroje, aby řidič byl nezraněn. Přísné normy platí pro traktory, kde je jeden člověk, nejsou však závazné pro auta, ani pro autobusy, kde jede 40 lidí !!! Po pravdě řečeno převrácení autobusu VOLVO, Mercedes, nebo i Karosa by utržením střechy a smrtí tolika lidí neskončilo - to je privilegiun Neoplanu.