Leden 2008

Na co se dívali naši novináři ?

31. ledna 2008 v 13:36
Duel Klaus Švejnar na obrazovce TV vzbudil zájem hned několika milionů diváků. Bylo však také zajímavé druhý den sledovat titulky v našich novinách. Tak jsem si říkal, zda náhodou nebyly vysílány dva duely, jeden pro novináře a druhý pro národ.
Já jsem viděl jasnou převahu v odpovědích profesora Švejnara. Pan president Klaus byl napřed nervozní a rozčiloval se, že on musí odpovídat první. Pak se uklidnil, ale u národa ztrácel body svou samochválou kuponové privatizace a vytunelování většiny podníků během privatizace. Naprosto trapné je jeho stanovisko k vlivu člověka na oteplování planety...Nakonec jedinný bod získal unfair útokem po skončení pořadu. Pro mne to bylo 4 : 1 pro Švejnara. Nicméně pro výsledek samotné volby to asi nemá žádný význam. Dobré to bylo pouze v tom, že jsem si znovu potvrdil, že mám jiné oči, než naši novináři, nebo se tito dívali na jiný přenos.

Pro naše novináře je přece typické, že se rádi zabývají prkotinami a podstatě problému se zásadně vyhýbají. Takže pro Právo byl důležitý názor nějakého vizážisty místo toho jak se kandidáti vyjadřují k nadhozeným problémům. On ten Zeman měl asi pravdu...

Americká vláda 935 x lhala o Iráku

31. ledna 2008 v 13:19 | Koutný
Konečně to, co u nás každý soudný člověk věděl, tak to bylo i v USA přiznáno. Ano americký president Bush, jeho ministři obrany, zahraničí a CIA záměrně podávali nepravdivé informace před zahájením války v Iráku : tvrdili, že Sadám má zbraně hromadného ničení (především pak chemické a jaderné) a že je schopen do 45 minut zasáhnout země v Evropě. Naprosto lživé byly jejich informace o iráckém jaderném progranmu a výrobě chemických zbraní. Vše mělo jedinný cíl zatáhnout do války evropské spojence a kamuflovat své cíle - dostat se k irácké ropě.
Americká media přiznávají, že vládě v této lživé kampani pomáhala. Naše se k něčemu podobnému nikdy nepřiznají. Vlezprdelkové ve všech redakcích se třepou o svá teplá hnízdečka a ani náhodou nezadají nejmenší příležitost, aby se znelíbili novým pánům.
Dnes se rozvinula nová lživá kampaň o jaderných zbraních v Iránu, o iránských balistických střelách s doletem 4000 km ohrožujících Evropu a o potřebě radaru v ČR. Faktem je, že nová iránská raketa s doletem do 2000 km při zkoušce selhala. Jen naprostý blbec by si mohl myslet, že Irán bude střílet raketu na USA západním směrem, tedy přes Evropu, ještě větší blb by věřil, že tak bude činit Severní Korea, stačí se podívat na globus ! Ano v Iránu jsou bohatá naleziště ropy a o to zase jde !!! Vidina zisků iránské ropy motivuje americkou vládu v čele s jejím presidentem i k těm nejblbějším výrokům a naši novináři u toho papouškují.

Auto škoda ohrožuje bezpečnost na silnicích

31. ledna 2008 v 12:51 | Koutný
Na našich silnicích stále ještě jezdí většina aut vyrobených naší škodovkou v Mladé Boleslavi. Našinec si dříve dobře spočítal, že na škodovku má lacinější náhradní díly a za stejné peníze dostane větší auto, než je stejně drahé zahraniční. Byl ochotný tolerovat 1000 Malých Bolestí - tak se četlo Škoda 1000 MB. Dnes se situace pomalu mění a zahraničních vozů přibývá.
Moje první auto byla Škoda 120L. Na motoru se mimořádně dobře sešly tolerance a tak chodil jako hodinky. Zvláště po té co byl v garančce seřízený ve Slokovu Hustopeče panem Skoumalem. Ten se tehdy zeptal : jak to chceš nastavit. Řekl jsem že pojedeme do Belgie a tam je benzín drahý. Pokýval hlavu a řekl : dáme tam větší předstih a chudší směs, v létě to pojede jako pila a spotřeba bude malá, v zimě na křižovatce to bude línější. A bylo, jak řekl. Delší tratě se ve dvou daly jet pod 5 litrů na 100 km, na super to jelo 160 km/h (přístrojová rychlost na tachometru, ten měl systémovou chybu jako u všech škodovek, když ukazoval 120, tak skutečná rychlost byla 112 km/h). Po pravdě řečeno takový výkon nemá motor mé současné Felície a že by jezdila tak úsporně o tom nemůže být vůbec řeč.
Ale konec chvály, stará 120 měla i své mouchy. Notoricky známým zmetkem byla ucpávka vodního čerpadla, tu mi v servisu měnili 4x a pořád to teklo, pak vyměnili celé čerpadlo a za půl roku to teklo znovu. Kvalitní ucpávky byly jen na export a do sto třicítek. Nakonec jsem si nechal udělat ucpávku z teflonu a ta byla perfektní dalších 8 let dokud mi sto dvacítku neukradli. Naprosto nevypočítatelný byl termostat, mně vařila voda jen asi 10x, ale u podnikového auta tobylo při každé služební cestě, dokud šofér neprobodl onen termostat šroubovákem. Samostatný román bych mohl napsat na téma elektroinstalace : vadné spínací relé, studený spoj v obvodů blikačů, probíjející trubková izolace starteru atd. Ale vše jsem byl schopný opravit sám na chodníku. Dnes u Felície se sklerotickou řídící jednotkou nic nenadělám !
Ale dovolte abych se vrátil k hlavnímu problému . U obou vozů byla stejná vada provázející výrobky Auto Škoda již čtvrt století, aniž by tyto byly řešeny, nabo alespoň po reklamaci odstraněny :

1. Pokud je venkovní teplota kolem nuly, prší, nebo padá sníh pak je velký problém bezpečné viditelnosti přes čelní sklo před řidičem. I když dáte topení naplný výkon a soustředíte foukání jen na čelní sklo, tak toto se před řidičem stále zamlžuje, moc vám nepomůže ani pokud uzavřete veškeré další větrání, včetně ofukování před spolujezdcem. Spolujezdec krásně vidí, ale před řidičem je sklo stále silně zamlžené. Takže jel jsem z Pradědu domů do Brna, celou cestu až do Olomouce se čelní sklo tak zamlžovalo, že moje přítelkyně je každou minutu musela otírat hadrem, za Olomoucí přestalo pršet a bylo po problému.

2. V létě při venkovní teplotě přes 25 stupňů a za prudkého deště se mi začalo čelní sklo tak silně zamlžovat, že jsem musel zastavit, nastavit maximální ofukování čelního skla, po rozjezdu zamlžování pokračovalo, zapnul jsem topení, pokud auto stálo, tak to pomohlo, jakmile jsem se rozejel, sklo bylo opět zamlžené. Auto bylo v záruce, proto jsem to i s dalšími závadami ( vadný spinač zámku zadních dveří, vadný termostat, vadná Lambda sonda) reklamoval. Některé závady mi byly bezplatně opraveny, ale ono zamlžování ne, s tím prý se nedá nic dělat a je to v souladu se schváleným typem - to byla argumentace technika vyslaného přímo z výrobního závodu.

Jinými slovy fabrika Auto Škoda přiznává, že její konstruktéři za 25 let nedokázali odstranit vadu ohrožující bezpečnost provozu jejich aut. Na internetu jsem se dověděl, že podobnou vadu reklamoval jeden řidič, napřed dopadl naprosto stejně jako já, pak se obrátil přímo na svého švagra, který ve škodovce pracuje a ten mu protekčně zajistil opravu. Takže opravit se to dá, ale škodovka nechce a nemusí přiznat skrytou vadu, aby nemusela své zmetky v garančce opravovat, navíc ve výrobě zmetků s arogancí jí vlastní dále klidně pokračuje, stejné závady jsou i u Fabie..

V předchozích letech jsme my řidiči byli soustavně masírováni, abychom na zimu přezuli svá auta do zimních pneumatik. Problém bezpečnosti na silnicích byl v televizi v souvislosti se zimními pneumatikami stále omýlán - skrytá reklama pro výrobce pneumatik. Nyní tento prosazuje novou dopravní značku nařizující zimní pneumatiky - tedy něco, co nemá ve světě obdoby !
Doporučuji proto všem, kteří měli dopravní nehodu zaviněnou špatnou viditelností, přes zamlžené čelní sklo, neváhat a žalovat Auto Škoda !

Napsal jsem článek do novin i do televize, jsem přesvědčený, že nehod zaviněných zamlženým sklem před řidičem škodovek může bý i více než těch zaviněných letními pneumatikami, ale můj názor se jim nehodil do krámu, ani v novinách, ani v televizi nesměla proniknout ani zmíňka o tom, že Auto Škoda svými výrobky ohrožuje bezpečnost silničního provozu !!!

Máme se nejlépe od konce války - říká Klaus

30. ledna 2008 v 14:44 | Koutný
Pan president zvolil tentokrát zcela jiný typ novoročního úprojevu. Všechno natřel do růžových barev, aby všichni viděli, jak dobře tento stát on vede. Nejsladším bonbónem pak bylo prohlášní, že se máme nejlépe z celého období od konce války.
Pan president má naprostou pravdu, pokud tím : máme se myslel sebe a svoji rodinu, o tom nemá smysl pochybovat. Jinak převážná většina národa to po Topolánkově deformě bude cítit zcela jinak !
Ale nečekejme jaké radosti nám tento rok přinese, ono to nebyla žádná velká sláva ani doposud. Ten, kdo doufal, že za pět let po Listopadu 89 doženeme v životní úrovni Rakousko a zanedlouho i Německo, tak ten musí být otřesně zklamán . Nyní po osmnácti letech je naše životní úroveň stále 5 x nižší než v tom Rakousku.
Tak troch zapomínáme, že ani ta životní úroveň konce padesátých let nebyla zas tak úplně špatná.
Uvedu příklad : v roce 1959 jsem studoval na elektroprůmyslovce, o prázdninách jsem šel na brigádu (rekonstrukce rozvodny v Prostějově - byl jsem také vyučený elektrikář). Za čtyři týdny odpracované na této stavbě - tedy za necelý měsíc jsem dostal na ruku 3500 Kč čistého (včetně diet), o pět let později jsem si mohl za stejnou částku koupit zlevněný skůtr Manet. Ukažte mi prosím dnes studenta, který si za měsíční brigádu může koupit motorku !!!

Duel Klaus - Švejnar v klubu ČSSD

30. ledna 2008 v 14:41 | Koutný
Tak nevím zda jsem se díval na stejný přenos jako naši milí novináři. Podle nějakého vizážisty z Práva byl prý Klaus lepší (měl tu správnou kravatu ?). Jiný redaktor z jiných novin prý zaznamenal, že duel rozložil Švejnarův tým (jak na to přišel ?). Většina novinářů se tváří, že prý výsledek byl nerozhodný.
Já jsem to ale viděl zcela jinak ! Na začátku byl pan president Klaus velmi nervózní a začal nepěkně peskovat poslankyni pověřenou moderováním přenosu. Ta i když není žádná profesionální moderátorka, tak udržela korektnost celého duelu mnohem lépe, než různí moderátoři ČT, Novy i Primy dohromady.
Celkový průbeh duelu pak pro mne vyšel jednoznačně pro profesora Švejnara. Pokud by to bylo bodováno jako v boxu, pak by to bylo 4 :1 a ten jedinný bod získal pan president ranou pod pás v okamžiku ukončení zápasu, kdy protivník již nemohl reagovat !

Co to znamená pro blížící se volbu presidenta. Obávám se, že zhola nic. Zákonodárce ČSSD snad již nebylo třeba přsvědčovat, ti by měli volit Švejnara stejně, jako Zelení. Modří ptáci jako jeden budou pro Klause a Lidovci dostali slíbeno, že pro církev nateče ze státního rozpočtu 300 miliard, když zvolí Klause. Myslím, že ten KUHANDL vše rozhodne.

Okrádání malých akcionářů

28. ledna 2008 v 11:43 | Koutný
Kožený je břídil - okrást DIK lze i se souhlasem České národní banky, je na to zákon
obdržel jsem dopis Z 18. 12. 2007 od Patria Finance a.s. ve kterém mi oznamuje, že mimořádná valná hromada společnosti Česká zbrojovka se sídlem Uherský Brod, Svat. Čecha 1283 schválila dne 29. října 2007 přechod vlastnického práva ke všem akciím vydaným společností, které nejsou ve vlastnictví hlavního akcionáře, kterým je Eximat a.s. IČ. 25279424 se sídlem Opletalova 1284/37 110 00 Praha 1, na hlavního akcionáře.
V příloze zasílá vzor žádosti o výplatu protiplnění v penězích 1.081 Kč za jednu akcii a píše, že podpis na žádosti musí být ověřen.
Dovolte, abych tímto vyjádřil zásadní protest proti způsobu jednání s drobnými akcionáři, jež odporuje dobrým mravům a zpochybňuje celý smysl nejen kupónové privatizace, ale i zvyklosti s kapitálovým trhem respektované v celém civilizovaném světě .
1. O konání mimořádné hromady, která měla na pořadu jednání tak zásadní rozhodnutí, jsem nebyl vůbec informován, takže jsem se nejen nemohl k tomuto vyjádřit, ale také hlasovat. Byla hrubým způsobem poškozena moje akcionářská práva, podobně jako i dalších drobných akcionářů.
2. Formulace o přezkoumání ze strany České národní banky ze dne 17. 9. 2007 a jejím souhlasu k přijetí usnesení valné hromady, je zavádějící a snaží se drobné akcionáře přesvědčit, že částka 1.081 Kč za jednu akcii je touto určena. Je zde evidentní snaha odkoupit akcie za velmi nízkou cenu, dle mého odhadu tak za 1/5 jejich skutečné ceny. (Bylo by zajímavé právní přezkoumání, zda toto celé nemá charakter pokusu o podvod). Z televizních pořadů známe mnoho případů záměrně podceněného majetku, který byl pak spekulativně nakoupen, aby byl v zápětí za mnohonásobně vyšší cenu prodán.
3. V podobných případech přechodu práv majoritní vlastník zaslal minoritním vlastníkům poštovní poukázku na částku, kterou nabízel za odkup akcií. Minoritní vlastník, tím, že si tento obnos vyzvedl zároveň potvrdil souhlas s takovým to odkupem. V některých případech pak těm, co nabídku neakceptovali, navrhl částku podstatně vyšší. Jednalo se vždy o nabídku nového majitele a ne , aby minoritní vlastník akcií musel o něco žádat a navíc platit za ověření svého podpisu. Tento postup je přímo otřesný a ve slušné společnosti nemá obdoby.
Také jsem dosud neobdržel žádné dividendy za rok 2007.
Ze shora uvedených důvodů se odvolávám proti postupu pověřené Patria a.s. Současně oznamuji, že nemohu akceptovat podhodnocenou nabídku. Své 3 Ks akcií jsem vám ochoten prodat za 15 000 Kč. Věřím, že mezi námi dojde k rozumné dohodě o částce za odkoupení mých akcií - toto pak zůstane předmětem obchodního tajemství.
Protože však majoritní investor ani jím pověřená Patria Finance a.s. na mé námitky ani na nabídnutou dohodu vůbec nereaguje - hraje si na mrtvého brouka, rozhodl jsem se celá případ medializovat.
Ing. Lubomír Koutný

Všechno je jinak

28. ledna 2008 v 11:39 | Koutný
Asi bych se měl čtenářům omluvit, že jsem podlehl mystifikaci České televize a České tiskové kanceláře o změně názoru profesora Švejnara na americký radar v Čechách. Den nato totiž pracovníci profesorova týmu podali dementi. Hospodářské noviny si prý vyjádření pana profesora špatně vyložily !
Blíže pravdě asi bude fakt, že celý tým podporovaný z USA si spočítal, že šance na zvolení pana profesora presidentem ČR jsou malé a tak je zbytečné měnit své stanovisko, naopak je nutné podpořit americké koncerny prosadit jejich technologii v ČR ještě před zasedáním NATO, kde se o kolektivní obraně v Evropě má jednat. Pokud by jednání a smlouva nebyly ukončeny do 1. 1. 2009, pak již si ČR nemůže uzavírat libovolné bilaterální smlouvy, ale naopak musí se řídit společnou Evropskou obrannou politikou. Proto ten spěch a obrácený kabát. Jde přece o to, kdo dostane miliardy na svůj projekt !

Gratuluji pane profesore Švejnare

24. ledna 2008 v 14:20 | Koutný
Pane profesore,
upřímně Vám gratuluji ke změně Vašeho názoru na americký radar v České republice.
Rád bych věřil, že Vás k odmítnutí radaru u nás vedou nejen politické, ale i lidské důvody.
Dopady radaru na zdraví a hlavně dopady případného sestřelu jaderné nepřátelské hlavice
nad střední Evropou popisuji ve svém vůbec prvním článku na tomto blogu a proto je
zbytečné je opakovat.
Vždy jsem Vám dával přednost, jako kandidátovi na presidenta ČR,
před tím samolibým staříkem, který nezná špinavé peníze a vše za něj
vyřeší neviditelná ruka trhu. Po té, co se stal hlavním klimatologem
celé planety, tak se zesměšnil po celém světě, pouze naše ODS a pár
prospěchářů z KDU ČSL to vidí jinak. Málem bych zapoměl na ty dva
brněnské zaprodance, ti jistě také zvednou ruce pro samolibého staříka.
Nicméně k tomu, abyste byl také mým kandidátem jsem měl velké zábrany
právě kvůli tomu radau. Nyní tedy padla i poslední překážka a jste plně můj člověk.
Myslím, že nejsem sám, podobně Vaše rozhodnutí uvítalo i mnoho dalších občanů ČR.

Vandalové mají podporu ČT

23. ledna 2008 v 14:12 | Koutný
V brněnských trolejbusech můžete vidět výzvu DPM, aby cestující pomohli zachytit a usvědčit vandaly, především sprejery. V loňském roce DPMB vyčíslil škody na jejich majetku způsobené těmito vandaly na 6 milionů korun. V Praze byla tato částka mnohonásobně větší. Největší škody však tito vandalové dělají na vlacích ČD a budovách ve městech.
Je to již téměř deset let, co Česká televize odvysílala pořad UMĚNÍ GRAFITTI. Brzy na to následoval pořad oslavující vandalismu jednoho sprejera a bláboly členů jeho rodiny. Protestoval jsem tehdy jak u ředitele ČT Puchalského, tak i u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Jejich vyjádření bylo velmi laxní.
Nedávno jsme mohli na ČT vidět ukázky z filmu režiséra Vorla GYMPL. Pan režisér se chlubil, jak zajišťoval věrohodnost některých scén tohoto filmu. Mimo jiné podrobně popisoval, jak se spojil s partou sprejerů a domluvil s nimi společnou akci, při které spreji postříkali vlakový vagon. Popisoval, jak byla celá akce orfanizovaná, několik hochů dělalo stěnu (hlídalo celou akci), jak i on sám stříkal sprejem a pak jak společně a úspěšně utíkali před policií.
Myslím, že pan Vorel nejen dobře popsal svou vandalskou akci, placenou i našemi koncesionářskými příspěvky, ale i dal tím Českým drahám jednoznačný argument na trestní oznámení na režiséra Vorla za poškozování cizí věci v hodnotě přesahující částku 5000 Kč a navích přitěžující skutečností musí být, že toto bylo vykonáno v organizované skupině.
Podobně doporučuji dopravním podnikům zaslat kopie účtů za opravy poškození vandaly na adresu České televize, protože tato je od počátku hlavním propagátorem těchto vandalských manýrů. Asi někdo hodně vlivný v redakci ČT má synáčka vandala sprejera a takto dělá reklamu jeho výtvorům.
Jako by to nestačilo, tak o víkendu byly opět ukázky výtvorů sprejerů z Mexika (po pravdě řečeno tamní "umělci však malují na jim vyhrazených plochách a možná, že ni něco umí, na jejich díla se dá koukat na rozdíl od čmáranic těch našich hovádek).
L. Koutný

Umíme psát česky ?

22. ledna 2008 v 18:53 | Koutný
Před časem byl v Právu článek : Umíme anglicky i japonsky. V češtině však tápeme. Musím se přiznat, že anglicky umím mizerně, japonsky vůbec ne. Pokud jde o tu češtinu, pak si myslím, že dnes, po několika změnách pravidel pravopisu ji pořádně neumí skoro nikdo.
Možná, že jsem dobře nepochopil smysl článku paní Jiříkové, nebo moje zkušenosti ze života jsou zcela odlišné než její a tak se na celý problém dívám z jiného úhlu. Snad vás můj úhel pohledu bude zajímat, i kyž od ní jsem odpověď nedostal.
Na základní škole jsme měli třídního, češtináře a ten do nás vtloukal pravidla českého jazyka. Pan profesor Trávníček pro něj byl bohem. Z literatury jsme od něj znali jen Němcovou a Jiráska. Hašek a jeho ŠVEJK byl pro něj TABU, až později jsem pochopil proč.
Na průmyslovce nám pan profesor Volek představil literaturu a také dále drilem cvičil na diktátech pravidla pravopisu dle profesora Trávníčka. Maturoval jsem v roce 1960 a pan profesor se nám na maturitním večírku omlouval za onen dril. Víte já vás chtěl naučit pořádně pravopis, ale po vydání těch nových, nesmyslných změn je celá námaha na nic.
V osmdesátých letech jsem pracoval na DÚ Škoda. Můj starší kolega pan Chaloupka byl renesanční člověk, kterého jsem si nesmírně vážil. Jednou přišel ráno do práce s kruhy pod očima, velmi unavený a kolem poledne podřimoval. Zeptal jsem se ho, co oslavoval ? On na to, že on nic, ale jeho otec. Starý pán se vrátil z abiturientského večírku kolem druhé v noci a strašně nadával. Výraz ten blbec patřil k nejslušnějším. Ptal jsem se ho proč. Inu zase nás nasral ten blb Trávníček. Říkám mu, to není žádný blbec, ale profesor a akademik. Prosím tě nic mi o tom volovi neříkej, vždyť i biskup Soukup o něm řekl, že je to hrozné hovado a že Hašek měl zcela pravdu. Vždyť s ním nikdo nechce mluvit a když se chlubil těmi novými pravidly, tak mu všichni vynadali, že legalizuje pražské nářečí na spisovný jazyk, ono to pražské ejí u sloves je stejně hrozné jako hanácké ijó. Takže v Praze už nestaví, ale stavějí - v Holomócu stavijó ! A tento paskvil je spisovný !!!
Dodnes jsem nepochopil, proč musíme pít měkký sirupa v čem byl špatný ten tvrdý syrup, když oba stály v prodejně vedle sebe a chutnaly zcela stejně. Dobře nechápu důvody změn písmene s na z nejen v psaní cizích slov. Za naprosto nelogické považuji psaní velkých písmem. Například v adresách velké písmeno po předložce - názvy ulic. Zmatek v tom mají i mnohem mladší lidé na magistrátech. Za vše mluví názorný příklad názvů ulic : Pod Kaštany, U cukrovaru.
Domnívám se, že největší zlo na českém jazyce pášou právě češtináři a nemyslím tím kantory, spíše ty experty, co dělají změny pravidel a pak také ty, co sedí v různých redakcích a nakladatelstvích. Tito lidé často vůbec nerozumí odbornému textu, ale mají pocit, že do něj musí zasáhnout. Výsledkem jsou trapné hlouposti (také v mém případě jeden expert na český jazyk zasahoval do mého textu knihy a necítil nutnost to se mnou, jako autorem konzultovat, nebo alespoň s jeho úpravami před tiskem seznámit).
Ing. Lubomír Koutný

Velké rakve na silnicích

22. ledna 2008 v 18:30 | Koutný
Byl jsem šokovaný způsobem vyšetřování a vedení soudního procesu s řidičem havarovaného autobusu Neoplan u Českého Krumlova, kde přišlo o život 19 lidí.
"Devatenáct mrtvých z havárie autobusu Neoplan nestačí ?"
Dnes se nesmí vyrábět žádný traktor, jehož kabina by nevydržela po jeho převrácení. Předpisy pro stavbu těchto dopravních prostředků to nedovolí. Chrání se tak život řidiče, i když se jedná jen o jednu osobu a traktor většinou jezdí mimo veřejné komunikace.
O to více je zarážející, že asi neexistují podobné předpisy požadující pevnost karoserie autobusů, přepravujících 40 i více osob ! A tak našich silnicích jezdí i autobusy, jež lze nazývat pojízdnými hromadnými rakvemi. Typickým představitelem těchto rakví je právě NEOPLAN.
Počítačová animace nehody s devatenácti mrtvými sice názorně, pro potřeby vyšetřování a soudu, ukázala pravděpodobnou dráhu vozidla na vozovce i mimo ní, ale zcela opomněla zásadní příčinu zabití devatenácti cestujících sedících v horním podlaží neoplanu. Nevím, zda se jednalo o záměrné vynechání nejdůležitějšího faktu - při převrácení utržený vrch autobusu nad sedadly cestujících způsobiljako giotina jejich zabití. Kdyby byla karoserie dostatečně pevná, tak nikdo nemusel být zabitý.
Na tento fakt vyšetřovatelé ani soud zatím neberou zřetel !!! Jakou důvěru mohou mít občané v policii jejž nehodu vyšetřovala, a jakou důvěru v soud, který se o tento problém nezajímá. Za co je placený obhájce, který tato fakta v procesu na obranu řidiče vůbec neuvedl ?
Zajímalo by mne, jaký smysl má takto vedené soudní jednání. Jen potrestat řidiče? Jistě asi má svůj díl viny na nehodě. Ovšem, pokud by takto havaroval třeba s autobusem VOLVO, pak by asi žádní mrtví nebyli, střecha by se neutrhla !!! Cílem by mělo být zamezit podobným tragédiím, zakázat jízdu takových vražedných nástrojů po našich silnicích.
Pokud by došlo v NSR k podobné nehodě s takto tragickými následky a jednalo se o český autobus KAROSA, pak bez váhání by byl ihned zakázán provoz takto nebezpečných autobusů a německá pojišťovna by vymáhala náhrady za své plnění od výrobce takové otřesné rakve. Je mi jasné, že naši dopravci používající neoplany, je sami jen tak nevyřadí. Pokud by se však mohli opřít o rozhodnutí soudu, pak by po výrobci mohli požadovat i jistou náhradu.
Nechápu na co naše příslušné orgány ještě čekají. Nebo těch mrtvých z neoplanů musí být mnohem více ? Jak dlouho ještě budou hromadné rakve NEOPLAN jezdit po našich silnicích ?

Vrchol civilizace

17. ledna 2008 v 11:44 | Koutný
Vrchol civilizace - zákon džungle - lež jako politický program
Ve všech médiích byl a je stále omílán problém absence důkazů o existenci Sadámových zbraní hromadného ničení, což byl hlavní argument presidenta Bushe a jeho spojenců při obhajobě války v Iráku. Někteří komentátoři zatím nepochopili, že USA přece již dávno žádné důkazy nepotřebují. Účelovou lež použili v USA k částečnému umlčení těch pár domácích odpůrců války. Drtivá většina občanů USA buď dobře ví, nebo podvědomě cítí, že na válce a následné okupaci Iráku a později také Iránu s jeho obrovskými zásobami ropy, bude profitovat.
Nyní se USA snaží budit dojem, že cílem bylo svrhnout nenáviděného diktátora a nastolit demokracii. Každý, kdo nemá v hlavě piliny, ale mozek, dobře ví, že USA nikdy diktátoři nevadili, pokud tito vládli v zájmu USA. Naopak demokraticky zvolený Alende byl za pomoci CIA zabit a do čela Chile pak postaven diktátor Pinochet. Pokud se někdo diví proč, tak odpověď je snadná : Alende přece chtěl zestátňovat, Pinochet zajistil americkým monopolům kontrolu těžby chilské mědi.
Nic nového pod sluncem, dějiny se často opakují. Na ochraně "Amerických zájmů" je postavena politika USA po léta. Dokonce se dá říci, že tato politika zde u Američanů byla mnohem dříve, než vznikly USA. Pirát Morgan dostal od královny glejt, stal se korzárem, za to odváděl její výsosti desátek ze své kořisti a na oplátku mohl využívat ochrany anglických přístavů. Z přepadených a oloupených španělských a francouzkých lodí nashromáždil obrovský majetek, který pak byl základním kapitálem budoucích generací dnes ctihodných amerických bankéřů.
USA brojí proti kácení deštných pralesů v Brazilii, vzácná dřeva z těchto pralesů však končí především v jejich zemi. Byl to president USA, který odmítl podepsat Kjótský protokol o omezení skleníkových plynů. Největší světový znečišťovatel planety neomezí vypouštění CO2, protože by to prý přibrzdilo rozvoj jeho ekonomiky.
Jde-li o peníze, nerostné zdroje, nebo kontrolu okupovaného území, pak velmoci neznají žádnou morálku, vždy využijí svoji vojenskou převahu a vrhnou se na kořist. Zde platí pouze a jen ZÁKON DŽUNGLE. Dělala to vždy a každá velmoc, pokud nebyla omezena rovnoceným protivníkem (třeba SSSR v u nás v srpnu 1968, nebo v Afganistánu). Je třeba přiznat, že právo sinějšího zatím platilo, po celou historii lidstva a ještě dlouho tomu nebude jinak. Ano, pirátská politika USA byla, je a bude úspěšná, levné suroviny jsou předpokladem prosperity.
Je jen otázkou, zda jejich spojenci se do špinavých válek také zapojí, doufaje, že i pro ně něco z kořisti ukápne, nebo odhadnou, že z toho nic nebude a budou se tvářit jako lidé s čistýma rukama, ctící zákony a charty OSN.
Čas od času ( když nebyla po ruce šance na velký zisk) se pirát i snažíl chovat jako civilizovaný člověk, jeho děti dostaly nejlepší školy a dobré vychování. Mafián, zbohatlý na pašování alkoholu v době prohibice, se stane velvyslancem ve Velké Británii, jeho synové guvernéry, ministry i presidenty
(a vůbec nevadilo, že tento velký magián a pozdější obdivovatel Hitlera). Všechno se nedá utajit. Občas musí odpovídat na nepříjemné otázky, pravdu nelze říci a lež se brzy provalí. Najmou si tedy lháře, plácající nesmysly a říkají jim tiskoví mluvčí. Brzy se tento nešvar rozšíří i do dalších zemí. Jde-li o celosvětovou politiku, pak funkci trapného lháře musí převzít i ministr zahraničí nemocnější země světa. Pokud ani toto nestačí, tak trapnou lživou kampaň dělá sám president USA. Pouze lidé v zemi, kde se na škole neučí zeměpis moho věřit, že rakety z Koreje a z Iránu by na USA létaly přes Evropu. Kdo někdo viděl glóbus tak si o takové blbosti myslí své. Dnes již to svému presidentovi nevěří ani ti prostí Američané, kteří ten zeměpis ve škole neměli ...

Rozpad východního bloku

17. ledna 2008 v 11:14 | Koutný
Před časem mne v Právu zaujal článek Václava Bělohradského Éra zbožnění vlastního hlasu.
S většinou autorových myšlenek se mohu ztotožnit. Avšak v hodnocení příčin rozpadu SSSR se asi hluboce mýlí. Byl bych rád, pokud by mu byl můj názor na věc předán (redakce Práva to neudělala, dnes je tu blog) :
V Rusku až na malé výjimky (Petra Velikého, Lenina, Stalina a dnes Putina) prakticky nevládl car, dokonce ani ne první tajemník. Většinou tam totiž vládli bojaři, nebo generální štáb, případně v kombinaci s NKVD.
Pro český národ možná (a při určitém zjednodušení) stačí k pozvednutí fiktivní důvody : jako podvržené rukopisy k národnímu obrození, nebo mrtvý na Národní třídě k listopadové generální stávce (musí však zde být příhodné geopolitické podmínky).
Situace v Rusku byla však jiná. Rozpad SSSR nebyl způsoben intelektuálním zvednutím lidu vyburcovaného Solženicinem. Pokud by nekončila platnost Jaltské dohody nebylo by našeho listopadu 89 ani rozpadu SSSR.
Prapůvod rozpadu je nutné hledat již na začátku osmdesátých let. V USA president Regan vyhlásil program tzv. Hvězdných válek. Většina projektů byla neschopných realizace, velký humbuk. Program byl myšlen Rusa uzbrojit. Rus se chytil. Více hvězdičkoví generálové v Kremlu chtěli stejné hračky, jako chce mít druhá strana, bez ohledu na to, co to bude stát.
A mělo to stát takové peníze, že celý "Tábor míru" na to neměl. Generálové vymysleli, že snad by se dalo s Američany domluvit určité omezení zbrojení a hledal se člověk schopný roztočit ekonomiku SSSR na vyšší otáčky. Soudruzi z ÚV doporučili nějakého tajemníka z Leningradu, kterého si před tím hýčkali různými stážemi na západě. Tento tajemník - Gorbačov sliboval zařídit smlouvu o omezení zbrojení, to se mu povedlo. Také sliboval zvýšit výkon ekonomiky určitými reformami, uvolněním atd, výsledkem byl totální kolaps dosud nějak fungujícího systému. Západu se líbilo jeho uhlazené chování, Rusové ho nenáviděli za zákaz alkoholu a letecké výlety jeho ženy do Paříže ke kadeřníkovi.
Po čase byl tento trojský kůň pro Rusko neúnosný a západ si připravil svého člověka, dříve velkého komsomolce, později samozřejmě také tajemníka, notorického alkoholika Jelcina. Ten spolehlivě a za velké provize a s pomocí organizovaného zločinu, dílo zkázy dokonal.
Jsem přesvědčený, že chudák Solženicin je v tom naprosto nevinně. Vše zavinila rozežranost zelených mozků v generálním štábu Rudé armády, které byly neschopné, nebo neochotné rozlišit zbožná přání od reality..
Ing. Lubomír Koutný

Gripen pro ČR

16. ledna 2008 v 18:59 | Koutný
Tornáda zadarmo - drahá
Když jsem před pár dny v Právu viděl titulek Tornáda zadarmo, tak jsem si hned uvědomil, jak se historie opakuje. Letečtí fanatici, čtenáři časopisu Letectví a kosmonaultika, ale i ti, co se zajímají o historii Československých legií za první světové války, všichni ti znají následující fakta.
Československé legie v Rusku se původně neměly vměšovat do nové politické situace po říjnové revoluci. Bolševici se je snažili přetáhnout na svoji stranu, když se to nezdařilo, tak je chtěli odzbrojit. Díky nesmírnému hrdinství příslušníků našich legií se podařilo ovládnout postupně Transsibiřskou železnici a přesunout jejich příslušníky až do Vladivostoku, kde čekali na námořní přesun přes Japonsko domů, do Evropy.
Po celou dobu jejich bojů v Rusku a při přesunu přes Sibiř neměli legionáři prakticky žádné letectvo. Až ve Vladivostoku, kdy pro ně bylo po válce, si ambiciózní tamnější velení usmyslelo, že si musí pořídit letadla. Pro náš národ je typické, že nejdražší obchody dělají zásadně naprosto nekompetentní lidé. A tak kupovat letadla do USA odejel bratřík, který nebyl pilot a letadlům vůbec nerozuměl. Američané hned poznali s kým mají tu čest a prodali mu zchátralé a v době vzniku již zastaralé letouny. Zkrátka do Vladivostoku byl přivezen bezcenný brak. Něco bylo naprosto nepoužitelné, ze zbytku se pár letounů složilo a na ledě zátoky se konaly pokusy o létání. Výsledkem bylo několik nehod a nějaký mrtvý. Jeden exemplář dodnes visí jako věčný Pomník české blbosti v Národním technickém museu.
Člověk si řekne, když ti legionáři vše v tom Rusku zvládli bez letadel, proč je proboha kupovali v době, kdy každému muselo být jasné, že je na nic nepotřebují, že jim při transportu domů budou jen na obtíž. Zajímavé také je, z čeho byly letouny placeny ? (Jsou pravdivé informace, že zlatem z ukradeného carského pokladu, nebo to bylo na dluh a zlatem to vše platila nová mladá republika ?).
Nesmírně si vážím všech, kdo se zbraní v ruce bojovali proti hitlerovskému Německu za II. světové války. Nejvíce jsem vždy obdivoval naše letce. Především naši a polští stihači pomáhali zachránit Velkou Británii ve slavné Bitvě o Británii. Prostí Britové uctívají jejich památku dodnes. Ovšem výsměchem všemu hrdinství a nasazování životů našich letců je fakt, že Československá republika musela ve zlatě zaplatit Británii za veškerý vojenský materiál, tedy i letadla ve kterých naši piloti zachránili Británii před Německou invazí.
Při první válce v zálivu proti Sadámovi byli i naši vojáci, vysoce byla hodnocena naše protichemická jednotka, přestože výsledek její práce (nález slabé koncentrace bojových látek v ovzduší) byl záměrně politiky zpochybňován. Veteráni trpící následky této války mají problémy......Naši lidé byli našimi politiky ubezpečováni, že za naši účast ve válce dostanou naše podniky velké a výhodné zakázky při obnově země. Skutek utek. Kšefty si zabrali především Američané.
Druhá válka proti Sadámovi právě skončila. Začala v rozporu se stanoviskem OSN. Američané tvrdili, že Irák má zbraně hromadného ničení a ohrožuje lidstvo. Inspektoři OSN nikdy žádné takové zbraně nenašli, přesto USA zahájili válku. Ani dnes, kdy mají Irák okupovaný žádné avizované zbraně hromadného ničení v Iráku nenašli, dokonce ani ne zbytky těch, co před léty Sadámovi sami Američané dodali. Výsledky druhé války pro naši zemi budou asi velmi podobné, jako u té první.
Právě pro naši účast v podobných pochybných válkách a na území států ležících na jiných kontinentech by snad byly použitelné letouny kategorie do které patří TORNADO. Jinak je to krám naprosto zastaralý, těžkopádný a vhodný pro sešrotování. Zavedení takového typu do výzbroje armády ČR by stálo mnoho miliard a za pár let by se platilo znovu za logistiku pro nový typ. Ovšem někteří politici by na tom mohli pěkně vydělat, provize za takové obchody nebývají zrovna malé.
Když si budu kupovat nové auto, tak vím na co je budu potřebovat. Mám-li velkou stavební firmu, tak se mi může hodit těžká nákladní Tatra. Jsem-li malý živnostník, tak si asi koupím šikovnou dodávku. Jsem-li velký podnikatel a potřebuji representovat a mám-li na to, tak koupím zahraniční limuzínu, zaměstnanec za mnoharoční úspory si pro rodinné výlety koupí Fabii, důchodce pak starého ojetého Trabanta. Pouze podvodník bez peněz si koupí na dluh Mercedes a dobře ví, že dluh nikdy nezaplatí.
Prioritní před nákupem nových letounů by mělo být stanovit bezpečnostní rizika tohoto státu. Pakliže okolní státy budou všechny v EU a většina také v NATO, pak žádná rizika typu války, kdy jsou potřebné nadzvukové letouny pro naši zemi vůbec nehrozí. Opravdovým rizikem je nekontrolovaná migrace z východních zemí a organizovaný zločin. Na tato rizika bohatě stačí lehce ozbrojený vrtulník. Takže i nové L-159 jsou pro nás zbytečným přepychem !
Když jsme před pár lety s mým synem a s anglickým přítelem George Wallbridgem procházeli v leteckém museu v Hendonu pavilon II. světové války, tak můj syn nepoznal onoho, pro Mnichov a naši zemi osudového britského politika s jeho deštníkem. Bylo to v době, jednání o podobě Česko-Německé deklarace a naši politici se v Anglii ptali, zda ještě platí Postupimská dohoda.
Můj přítel George tehdy řekl : Národ, který nezná svoji historii si bude tuto muset prožít znovu.

Ing.Lubomír Koutný
Brno, 14.5.2003

P.S. Toto byl článek, který jsem tehdy nabídl Právu, jako reakci na jejich blábol o výhodnosti zavedení Tornád do výzbroje letectva ČR. Samozřejmě, že nebyl publikován, nehodil se do krámu. Pan redaktor Hanák napřed tvrdil, že legionáři žádné letadla nikdy neměli, když jsem mu předložil fakta, tak ze sebe udělal mrtvého brouka.
Dnes se znovu otevírá problém způsobu výběru stíhacího letounu pro ČR. Malý Gripen je zcela jistě nejlacinější a současně nejlepší stíhací nadzvukový letoun pro válčiště ve Střední Evropě (tedy i pro ochranu našeho vzdušného prostoru), méně vhodný je však pro různé akce jako je válka na Středním východě. Zcela jiný problém je, zda se při uzavírání kontraktu nepodplácelo. Při nákupu zbraní, jako jsou letadla, je v USA obvyklá provize 2 - 5% z celkové ceny pro toho, kdo rozhoduje o vítězi soutěže a podepisuje kontrakt. Švédské zákony něco podobného nepovolují, ale zde se jednalo o Britsko-Švédský podnik ...
Proč se lidé z ODS také neptají, kde jsou provize od Westinghouse za řídící systém a palivo na JE Temelín ? Myslím, že by se mohlo jednat o větší částku !!! Co takhle ŠVÝCARSKÉ KONTO ?
Toho, koho to více zajímá odkazuji na Mladou frontu DNES, to byly jediné naše noviny, které měly odvahu popsat, jak probíhal tendr na dodávku nového paliva (mají německého majitele) a Siemens, jako člen konsorcia FRAMATOM byl těmi pletichami velmi poškozen !


BIOPALIVA a úspory ropy

11. ledna 2008 v 12:02
Současné projekty, biopaliva a skutečné možnosti zásadního o snížení spotřeby ropy
Nedávno jsme se dočetli v novinách a byli informováni televizí o projektu rozpracovaném na VUT Brno, jehož cílem je snížit spotřebu paliva u klimatizace osobních aut. Přesným měřením teplot na různých místech v kabině lze patřičně usměrnit ochlazený vzduch a tím zásadně snížit potřebný výkon klimatizace. Celý složitý systém pak umožní až o 5% snížit celkovou spotřebu auta.
Uvážíme-li, že většina aut na našich silnicích klimatizaci nemá a ta auta, která ji mají ji využívají jen několik málo měsíců v roce, pak ony úspory paliv z celkové spotřeby aut za rok nemohou dosáhnout ani 1%. Nicméně i tak to je záslužná práce a snad to i přispěje k vyřešení správného ofukování čelního skla u aut značky Škoda (za čtvrt století tato firma nedokázala zajistit, aby se před řidičem v dešti nepotilo sklo tak, že on nic nevidí, ale u spolujezdce je vše v pořádku) a tím i zásadně zvýší bezpečnost na našich silnicích.
Bionafta z řepky přidávaná v menším množství (do 5%) do normální nafty, se dle našich expertů, na práci ani životnosti motoru nijak neprojeví a úspora ropy je zřejmá. Větší koncentrace, či zcela 100% bionafta si však žádá jiné seřízení motoru a také se zde projevují jisté známky agresivity tohoto paliva, větší rozvoj takového paliva by byl možný jen pokud by bylo výrazně levnější než normální nafta.
Přidávání etylalkoholu do benzínu v malém množství (opět to má být asi 3%) se rovněž na práci motoru neprojeví. Úspora je obdobná. Líh obecně má tu vlastnost, že se míchá s vodou v libovolném poměru a tedy může na sebe vázat vodu v nádrži vzniklou sražením vzdušné vlhkosti. Vyšší koncentrace lihu v palivu zvyšuje rychlost hoření a zlepšuje chlazení motoru, ten však vyžaduje jiné seřízení.
Tato malá procenta přidávaného biopaliva sice umožní splnění požadavků EU, ale nemají žádný zásadní význam pro snížení spotřeby ropy, ani pro zlepšení ekologie. Navíc naprosto nesmyslně působí na cenové relace paliv. Místo toho aby cena benzínu s příměsí lihu klesala (výrobní cena lihu byla vždy nižší než cena benzínu), tak dnes je benzín na čerpačce dražší o 50 haléřů z důvodů příměsi lihu. Ano, úspora ceny u tak malého množství je znehodnocena jednak manipulací s dalším palivem a především snahou o další zvýšení zisku výrobce a distributora. Naprosto zlodějským manévrem pak je zdůvodňování dnešních nárůstů cen potravin zvýšením osevních ploch pro biopaliva, jež bude až v příštím roce. Typickým příkladem je postup prodejce těch nejchutnějších grilovaných kuřat v Brně na Šumavské . tento podnikatel si stěžoval, jací jsou ti pekaři zloději, chleba co stál 20 Kč je nyní za 28 Kč, což je zdražení o 40%. Řekl jsem mu, že znám ještě většího zloděje, on totiž dříve prodával krajiček chleba ke kuřeti za 1 Kč, nyní, ale zdražil na 2 Kč - tedy o 100%. Tato moje poznámka se mu vůbec nelíbila a škaredě se na mne díval. Ano zdražování je lavinový efekt. Současné vládě vůbec nevadí - znehodnotí se tím celoživotní úspory důchodců, valorizace důchodů bude směšně nízká a cenové manipulace budou méně průhledné.
Opravdový význam a ekonomický smysl má pouze vyšší procento přidávaného lihu, za logického předpokladu podstatně nižší výrobní ceny lihu oproti benzínu. Toho si byli vědomi naši ekonomové již za První republiky. Proto také podstatně vyšší procento lihu bylo za První republiky přidáváno do leteckých benzínů (BIBOLI), zásoby tohoto paliva byly ještě i v r. 1944 na letišti Tri Duby odkud operovali naši letci se sovětskými stíhačkami La-5FN za SNP. Nejprve jim benzín byl dovážen transportními Li-2 z Ruska, později Rusové dodali jen malé množství aditiva a po jeho přimíchání do BIBOLI byla tato směs rovnocenná s ruským benzínem.
Za druhé světové války začaly výkony těch nejsilnějších německých pístových motorů zaostávat za spojeneckými. Proto v druhé polovině války byla do těch nejvýkonnější německých stíhaček montována zařízení pro zvýšení výkonu motoru. Známé bylo GM-1, je to vstřikování kysličníku dusného (rajský plyn), které známe dnes u závodních speciálu pro krátkodobé zvýšení výkonu. Podstatně výhodnější a pro motor šetrnější bylo zařízení MW-50 (metanol wasser), jednalo se o vstřikování směsi lihu a vody v poměru asi 50/50. Výkon motoru se zvýšil o 30%, tato směs snižovala oktanový nárok motoru na benzín, protože zvyšovala rychlost hoření, zajistila rovnoměrné prohoření směsi s benzínem ve válci a změkčovala chod motoru natolik, že tento snesl výrazně zvýšený výkon bez poškození. Např. u letounu Fw-190 D-9 "DORA" bylo možné toto zařízení během letu zapnout 4x po dobu 10 minut (zásoba MW-50 byla na 40 minut letu). Pro nás se dnes nabízí aplikace MW-50 u benzinových motorů aut, avšak místo zvýšení výkonu motoru na úroveň nějakého soutěžního speciálu, umožní, že se při stejném výkonu spokojíme s tím, že nám spotřeba klesne o 40% !!! Ano, nejedná se o nic nového, již krátce po válce bylo vše odzkoušeno ve Francii a to ještě s obyčejným karburátorovým motorem. Dnes u motorů se vstřikováním paliva se jen doplní vstřikování MW-50 a patřičně nastaví seřízení motoru v řídící jednotce. Předpokládám, že náklady na takovou úpravu by nemusely být o mnoho vyšší, něž na onu shora uvedenou úpravu klimatizace, úspora paliva však může být u všech nových aut a po celý rok, tedy asi 50x vyšší než u té klimatizace. Nabízená možnost úspor benzínu je tedy obrovská. Zařízení MW-50 sestává z nádrže na směs vody a lihu, vstřikovacího čerpadla, trysek a jiného naprogramování řídící jednotky.
Přesto se obávám, že v dohledné době u nás nebude MW_50 využito. Důvody mých obav jsou v lobování petrochemických společností, kterým by se snížily zisky. Jejich zájmem je pravý opak - prodávat, co možná nejvíce benzínu.
Dovolím si zveřejnit pár fakt jež vedly k používání bezolovnatých benzínů. Před čtvrt stoletím v Americe zelení aktivisté požadovali zákon prosazující snížení spotřeby benzínu u aut. Petrochemické společnosti měli problémy s odbytem těžkých rafinérských zbytků - což byl vlastně dehet použitelný snad jen do asfaltových směsí.
Chytří chemici těchto společností vymysleli, že když do těchto zbytků dodáme atomy vodíků, je pak v hydrokraku možné z nich dostat mnohem lehčí aromatické uhlovodíky. Tím se zásadně zvýší výtěžnost benzínu z jedné tuny ropy. Pak již jen bylo zapotřebí šikovně zalobovat u vedoucích těchto aktivistů a spolu s nimi u příslušných senátorů, aby se prosadil zákon o bezolovnatých benzínech.
Ano smog v Los Angeles byl často a byla to směsice kouře a mlhy. K vytváření mlhy je třeba teplota pod rosným bodem a kondensační jádra (ty mohou být tvořena prachem, nebo i nespálenými částečkami paliva - maličké saze). Saze lze spálit v katalyzátoru na platinovém povlaku. Platina však nesnáší olovo, proto se musí používat bezolovnatý benzín. Katalyzátor svým odporem zvyšuje tlakovou ztrátu motoru na straně výfuku. Tato ztráta snižuje výkon motoru a musí být nahrazena větším množstvím spáleného paliva. Petrochemické společnosti tedy mají dvojnásobný zisk, prodají více benzínu a ten získají z menšího množství ropy. Olovnaté benzíny dnes mají jen asi 25% olova oproti těm před 25 roky, ohrožení našeho zdraví z olova je tedy minimální. Z aut s katalyzátorem uniká platina a ta ničí naše ledviny, pokud katalyzátor řádně nefunguje, pak aromatické uhlovodíky z bezolovnatého benzínu jsou silně karcirogenní a způsobují rakovinu. Takže je celkem jasné kdo na tom všem vydělal.

Největší úspory ropy u aut by byly možné při pohonu elektromotory napájenými palivovými články. Tyto články mohou spalovat uhlovodíky (např. líh), nebo samotný vodík. Výhody takového pohonu se samostatným motorem pro každé kolo, řízené počítačem jsou snem každého konstruktéra. Šance na brzké zavedení takových aut u nás jsou skoro nulové. Máme zde mít tři automobilky, dvě s novými motorárnami na pístové motory a ty se musí amortizovat - odpisy budou trvat nějakou desítku let !!!
Dosud jsme se bavili především o úsporách ropy v palivech aut. Větší možnosti však asi budou u stacionárních zdrojů elektrické energie. Za velmi pohotové a investičně levné zdroje špičkové energie se považují spalovací turbíny. Někdy se využívaly již vyřazené letecké proudové motory jako rotační hořáky pro parní kotle, později pak již upravené původně turbovrtulové motory pro kogenerační jednotky. Palivem dříve byl hlavně kerosen, dnes často nahrazený lehkým topným olejem (LTO), nebo zemním plynem (ZP), může to však být i líh, nebo svítiplyn. Dnes se vice prosazují moderní kogenerační jednotky, nebo paroplyny s mnohem vyšší účinností.
Nabízí se však i využití bioplynů vznikajících na velkých skládkách komunálního odpadu, nebo na uzavřených skládkách chlévského hnoje a močůvky. Bioplyn lze získat i pražením dřevního odpadu, či jiných biologických látek obsahujících uhlovodíky, včetně uhlí.
Značné úspory paliva lze dosáhnou i rekuperací tepla (koaxiálním potrubím mezi vydýchaným teplým vzduchem a čerstvým chladným) u velkochovů dobytka. V kombinaci s kogenerační jednotkou využívající bioplynu z močůvky a chlévské mrvy pak můžeme získat zcela na přísunu energie z vnějšku nezávislou jednotku.
V moderních fluidních kotlech lze spalovat uhlí, dřevní odpad, slámu, nebo i seno z polí, i rozdrcený živočišný odpad a jiné odpady včetně kalů obsahujících uhlovodíky.
Maximální úspory ropy, či dokonce její úplnou náhradu bychom mohli získat při využití chemických aplikací vysokoteplotního plynem chlazeného jaderného reaktoru HTGR (viz. obsáhlý článek v TT 7/07). Pak můžeme získat syntetický benzín, zemní plyn i vodík pro celou vodíkovou energetiku, zásobování teplem a elektrickou energii, vše absolutně ekologicky čisté.
Ing. Lubomír Koutný

VMO-Brno

3. ledna 2008 v 12:14 | L. Koutný
VMO Brno - diskriminace až za hrob
Počátkem prosince v sobotním Právu otiskli informaci investora stavby Velkého Městského Okruhu Brno Dobrovského tunely - okolí křižovatky Žabovřeská/Hradecká. Článek tuto stavbu presentuje jako veřejně prospěšnou. S její veřejnou prospěšností a genialitou celkového řešení je to velmi podobné, jako s vedením dálnice kolem Národního musea v Praze.
My občané bydlící v bezprostřední blízkosti této monstrózní třípodlažní křižovatky to vše vidíme zcela jinak. Již v zárodku je celá stavba poplatná buď velkému diletantství, nebo naprosto zločinnému úmyslu. Jak jinak lze hodnotit úředníky magistrátu, kteří do stejného prostoru naplánují nové sídliště a uprostřed něj takovouto stavbu s transitní dopravou včetně všech těch kamionů jezdících ze směrů Prahy, Bratislavy, Olomouce, Hodonína, Svitav pouhých 10 metrů od našich oken.
Občané stěhující se do nového sídliště před 35 roky byli ujišťováni, že se jedná o obytnou zónu klidného, čistého bydlení. Již po nějakém roce se však zde začala stavět čtyřproudová silnice pro motorová vozidla (ulice Leningradská - dnes Hradecká). Po dalších pár letech se stavěla podobná komunikace na ulici Žabovřeské a křižovatka Hradecká/Žabovřeská.
Před pár lety tehdejší projektant a pozdější ministr dopravy Šimonovský zpracoval naprosto zmršený projekt VMO tunely Dobrovského a přilehlá křižovatka Žabovřeská/Hradecká. I na krajském stavebním úřadě vám v osobním rozhovoru řekli, že je to technický nesmysl, logické by bylo řešení vodorovným tunelem ze spodních Žabovřesk do spodku Králova Pole. Tento názor však nikdy nedali na papír, protože autorem projektu je pan ministr !!!
Ano je to stejné, nebo i horší, než před 30-ti roky, kdy se zde budovala první křižovatka VMO Hradecká/Žabovřeská. Tehdy těžké mechanismy, co ve dne byly na stavbě prázdného sídliště Líšeň, tak v noci budovali naši křižovatku. Dělali to tak, že půl roku zde nikdo nemohl spát. Nepomohly stížnosti poslanců, osobní stížnosti u primátora, zkrátka brněnští úředníci nám ukazovali, kdo je zde pánem. Nakonec jsem ze zoufalství poslal anonymní dopis na Kontrolní odbor UV KSČ, přímo Jakešovi. Hned druhý den u stavby stály dvě Tatry 613. Soudruzi z Prahy si vše prohlédli a na místě rozhodli. Od toho dne byly všechny ty bagry a těžká auta na naší stavbě ve dne a v Líšni v noci. UV KSČ si zahrálo na spravedlivého Pána Boha. Soudruzi z KV KSČ se najednou probudili a říkali, to jste nemuseli psát do Prahy, my bychom to také zařídili. Ano, brněnský úředník je naprosto arogantní a většinou, má li něco napravit, tak dělá naschvály. Své povinnosti pochopí jen tehdy, když dostane řádně přes prsty !
Kdo je tím spravedlivým Pánem Bohem dnes prosím ? Někdo by si myslel, že jsou to úředníci ve Štrasburku. Ale bohužel, oni vše jen sledují. Možná časem dají investorovi nějakou směšnou pokutu (on na lobování utratí 100x více), ale to bude vše. Nám nepomůžou. Co nám tedy poradí, abychom si pomohli sami ? Stačí, když budeme posílat své nezletilé děti, aby kameny rozbíjely okna bagrů a těžkých mechanismů, nebo si snad hned máme zařídit nějaký bezzákluzový kanón ?
Celá stavba je v rozporu s požadavkem EU nezatahovat tranzitní dopravu do obytných zón. Je naprosto v rozporu se stanoviskem Úřadu městské části Žabovřesky, jehož souhlas s touto stavbou byl podmíněn předchozím zprovozněním R 43. Nicméně při schvalování stavebního povolení, když byla šance toto neschválit všichni zastupitelé včetně starosty (s výjimkou čtyř, kteří se zdrželi hlasování), celý projekt schválili. Proto považujeme za zcela farizejské pozdější prohlášení starosty, že Úřad městské části Žabovřesky byl investorem podveden. Když mohl v zájmu svých občanů jednat, tak nejednal a vše odsouhlasil dle direktivy ODS.
Jedná se o diskriminaci skupiny občanů bydlících v blízkosti této stavby.Starosta Židenic rezolutně odmítl původní projekt investora a jednoznačně řekl, že u nich musí být celá stavba VMO pod zemí. V Bystrci po odmítnutí průtahu R 43 sídlištěm, přistoupil investor na řešení celé stavby pod zemí. Provoz v Bystrci bude mnohem menší než u nás v Žabovřeskách. Nejbližší barák v Bystrci by byl od R43 150 m, u nás v Žabovřeskách je to 10 m, energie hluku bude u nás více jak 200 x vyšší. V Králově Poli bude provoz asi poloviční než na Hradecké a Žabovřeské, Královo Pole bude mít vše pod zemí v tunelu. Ale naši Hradeckou oproti tomu ještě o 3 metry zvednou, to abychom všechen ten hluk, prach a spaliny dostali hezky přímo do oken !!! My občané Žabovřesk bydlící v blízkosti křižovatky Hradecká/Žabovřeská požadujeme zabudovat celou stavbu pod zem, nebo pod souvislou střechu až po křižovatku Hradecká/Královopolská.
Celý současný projekt je technickým nesmyslem : nutí všechna vozidla jet ze spodku Žabovřesk nahoru do kopce po silnici Žabovřeské přes monstrózní třípodlažní křižovatku a pak tunelem zase pro změnu dolů do Králova Pole. Každý rozumný technik by vše řešil vodorovným tunelem ze spodku Žabovřesk přímo do Králova Pole, nebylo by zapotřebí žádné monstrózní křižovatky ani úpravy stávajícího stavu u nás v Žabovřeskách, kde by konečně provoz poklesl na únosnou míru.
Arogance investora porušujícího zákony však dosáhla vrcholu. Popřel veškeré své předchozí argumenty a prohlásil, že výměnu oken tam, kde to dosud neučinil (a kde z hlukové studie, kterou on sám objednal vyplývá, že hluk v době výstavby přesáhne 60 dB) nedokončí před zahájením stavebních prací, jak mu ukládá zákon, ale až po stížnostech občanů a měřeních hygienika v průběhu stavby - tedy nikdy. Investor nyní již provádí na stavbě zemní práce, zlikvidoval veškerou zeleň v okolí stavby, těžkými mechanismy rozšiřuje zářez dál. přivaděče Žabovřeská ...
Máme zkušenost, jak v Brně krajský hygienik na žádost občanů rychle měření provádí. V našem domě bydlí rodina Petra Hajdy. Jeho otec, matka i sestra již zemřeli na rakovinu (bydlí ve třetím patře - okna přímo na silniciVMO Hradecká/Žabovřeská). V létě loňského roku žádal Petr Hajda krajského hygienika, aby v jeho bytě bylo provedeno měření hluku. Přes urgenci Krajský hygienik dodnes tato měření v bytě Petra Hajdy neprovedl.
Moje trestní oznámení (obsahující měření hluku prováděná krajským hygienikem před několika roky) na provozovatele této komunikace, že překračuje zákonné hlukové limity, včetně všech výjimek, policie ČR v Žabovřeskách údajně zaslala krajskému hygienikovi k vyjádření, ale ten tvrdí, že od policie nic nedostal !!! Takže to odložili. Ano, tak to v Brně chodí. Tak pracují orgány, které si z daní občané platí, aby je chránili.
Zajímavá byla i reakce tisku a TV na naši demonstraci pořádanou na této komunikaci. Mimo deníky Právo a Halo noviny všichni redaktoři papouškovali lživé prohlášení ředitelství silnic a dálnic, že občané Žabovřesk jsou proti tunelům. Takto lhali, přestože na svých fotografiích měli záběry transparentu: Celou křižovatku pod zem, nebo pod souvislou střechu !!!
Je toto skutečná demokracie, nebo jen pokračování vlády bývalých soudruhů z krajských a okresních výborů KSČ, sedících v rozporu s dosud platným lustračním zákonem na postech ředitelů státních organizací ?
koutny.lubomir@seznam.cz